close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

מעבר בין עבודות – שלושה דברים שחשוב לדעת

אביבה טנאכז אב, תשפ17/08/2020

הימים הראשונים במקום עבודה חדש הם תמיד מרגשים ועמוסים – אך אל תשכחו משימה אחת חשובה: לוודא שכל הזכויות והוותק שצברתם בחיסכון הפנסיוני ובקרנות ההשתלמות שלכם נשמרים

תגיות:
צילום: shutterstock
אחד המאפיינים של שוק העבודה בשנים האחרונות הוא מעבר תכוף יותר בין עבודות. אם בעבר אנשים נטו לעבוד במשך עשרות שנים באותו ארגון, הרי שכיום רובנו מחליפים מקום עבודה מדי כמה שנים. משבר הקורונה עשוי לחזק את המגמה הזו, כאשר חלק מהעסקים נאלצים לפטר עובדים.

תהיה אשר תהיה הסיבה למעבר בין עבודה אחת לאחרת – חשוב לא רק לבדוק מה יהיו השכר והתנאים בעבודה החדשה, אלא גם לוודא כי כל הזכויות שצברנו במקום העבודה הקודם נשמרות עבורנו, ללא פגיעה. מדובר בעיקר בהפקדות למוצרי חיסכון ופנסיה כגון ביטוח מנהלים, קרן השתלמות וכמובן קרן
פנסיה
, וכן בכיסויים הביטוחיים הכלולים במוצרים אלה.

#1 שומרים על רצף הזכויות הפנסיוניות
בחיסכון הפנסיוני קיים כיסוי ביטוחי. כך למשל בקרן הפנסיה יש ביטוח למקרה נכות ולמקרה פטירה. בשגרה, כאשר אין הפקדות לקרן הביטוח נשמר לתקופה של חמישה חודשים – אולם נכון להיום ועקב משבר הקורונה, תקופה זו הוארכה ל-12 חודשים, בכפוף לעמידה בתנאים שנקבעו בחוק.



מסיבה זו, כאשר מתחילים בעבודה חדשה יש לעדכן את המעסיק על כך שברשותכם קרן פנסיה או ביטוח מנהלים פעיל שבו כיסוי ביטוחי. זאת, על מנת שהמעסיק ימשיך את ההפקדות וכך יישמר הרצף הביטוחי.

במקרה שלעובד החדש יש ביטוח פעיל בחיסכון הפנסיוני, המעסיק מחויב להפקיד רק לאחר שלושה חודשים או בתום שנת המס – המאוחר מביניהם. ההפקדה תהיה רטרואקטיבית, ליומו הראשון של העובד במקום העבודה החדש. במקרה של עובד שאינו מבוטח במסגרת החיסכון הפנסיוני, המעסיק נדרש להפקיד עבורו רק לאחר חצי שנה, וההפקדה לא תהיה רטרואקטיבית.
לפי יוזמת "עקוב אחרי" של משרד האוצר, אמור להתבצע איחוד אוטומטי של קרן פנסיה שנפתחה במקום עבודה חדש עם קרן פנסיה קודמת – אך הדבר נעשה רק כשהקרן הקודמת כבר אינה פעילה. אם חלפו פחות משישה חודשים מהפסקת העבודה הקודמת, על העובד לפנות למעביד החדש ולבקש מיוזמתו את איחוד הקרנות.

#2 תקופת "בין עבודות" מתארכת? הכיסוי הביטוחי בסכנה
במקרים שנדרשים לעובד מספר חודשים למציאת משרה חדשה, וההפקדה הראשונה לקרן הפנסיה במקום העבודה החדש נעשית יותר מחמישה חודשים לאחר ההפקדה האחרונה מעבודתו הקודמת (או שלושה חודשים, במקרה של ביטוח מנהלים) – כיסוי הביטוח מסתיים והעובד עשוי להיפגע בעת חידוש הביטוח. נכון להיום תקופה זו הוארכה ל-12 חודשים, עקב משבר הקורונה. כלומר, הכיסוי הביטוחי נשמר למשך 12 חודשים.



בתקופה שבין העבודות, יכול העובד לבחור בהסדר ריסק – בו הוא משלם סכום קטן מדי חודש, שמאפשר לו לשמור על הרצף הביטוחי לאובדן כושר עבודה וביטוח שארים במקרה מוות. כאשר ימצא עבודה חדשה, והמעסיק שוב יפקיד עבורו מדי חודש לקרן הפנסיה – הוותק שלו ימשיך להצטבר.

יש לשים לב כי תקופת הסדר הריסק מוגבלת בזמן ולכן מי שלא מצא מעסיק חדש בתום התקופה, יכול להפקיד באופן עצמאי לחיסכון הפנסיוני. כך יכול החוסך לשמור על הזכויות הביטוחיות, על הוותק, וגם להמשיך להגדיל את הסכום המצטבר בחיסכון.

#3 מחליפים עבודה? לא חייבים להחליף גם את קרן ההשתלמות
קרן ההשתלמות היא מוצר חיסכון בעל יתרונות רבים, ובראשם האפשרות למשוך את הסכום שהצטבר בה שש שנים לאחר פתיחתה – כלומר, נזילות גבוהה יחסית. בניגוד לחיסכון פנסיוני, קרן השתלמות אינה חובה של המעסיק אלא הטבה שהוא נותן לעובדיו. חשוב לדעת כי גם בהחלפת מקום עבודה ניתן לבקש מהמעסיק החדש להמשיך להפריש כספים לאותה קרן השתלמות – ובכך ליהנות מהמשך הצבירה בקרן, בלי צורך להתחיל לחסוך בקרן השתלמות חדשה, ולחכות זמן רב יותר עד למשיכה.
כמו כן, גם במקרה של הפסקת ההפקדה לקרן, הוותק והזכויות נשמרים – והיא ממשיכה לצבור ריבית. ניתן למשוך אותה שש שנים לאחר ההפקדה הראשונה, גם אם בחלק מהתקופה לא בוצעו הפקדות כלל.

בשורה התחתונה, החלפת עבודות היא לא עניין פשוט. כדי שתשמרו על מלוא הזכויות והוותק שלכם, יש לוודא את המשך ההפקדות כסדרן.

*אין לראות באמור לעיל תחליף לייעוץ ו/או שיווק פנסיוני אישי ו/או ייעוץ מס המותאם לצרכי הלקוח.
הוסף תגובה
צילום: shutterstock
הגדל /הקטן טקסט
שמור קישור
שם השולח
תוכן ההודעה